Przedstawiam przebieg lekcji języka niemieckiego w klasie I, którą przeprowadziłam na zajęciach koła języka niemieckiego dla kl.I w mojej szkole, opracowany zgodnie z założeniami reformy i "Programem nauczania języka niemieckiego dla kl.I-III szkoły podstawowej" nr dopszczenia DKW-4014-7/99.
Typ szkoły: Szkoła Podstawowa Poziom nauczania: Podstawowy Liczba godzin tygodniowo: 2 godziny Data: marzec 2004 Czas trwania jednostki lekcyjnej: 45 minut
Temat: Poznanie nazw wybranych artykułów spożywczych. ( czekolada, ogórek, pomidor, banan, śliwka, pomarańcza, jabłko)
Cel główny: - wprowadzenie nowych nazw leksykalnych artykułów spożywczych ( die Gurke, die Schokolade, die Banane, die Tomate, die Pflaume, der Apfel, die Orange) - fonetyczne i receptywne opanowanie wyrazów,
Cele operacyjne: Uczeń: - potrafi prawidłowo fonetycznie i intonacyjnie powtórzyć za wzorem, - potrafi sformułować krótką wypowiedź, - potrafi porozumieć się w formie pytającej, oznajmującej, - potrafi nazwać wykonywaną czynność, - rozumie znane mu nazwy, - rozumie zadane mu pytania i potrafi prawidłowo zareagować, - potrafi odczytać znane wyrazy lub proste zdania, - potrafi przyporządkować obrazek do nazwy - potrafi przyporządkować kolor ( jego nazwę) do danego przedmiotu
Metody pracy: - audiowizualna ( prezentacja), - komunikacyjna ( np. Was esse ich?, „ Co jest w pudełku?” )
Formy pracy: - cała klasa, - indywidualna, - w parach
Środki dydaktyczne: - Podręcznik i zeszyt ćwiczeń „ Eins, zwei, drei”- L.Halej, M.Kozubska,E.Krawczyk - ilustracje artykułów spożywczych, - kartonowe pudełko, - karty do pracy samodzielnej, - karty do pracy dodatkowej, - płyta CD z nagraniem lekcji - okazy naturalne artykułów spożywczych
Optymalne ustawienie krzeseł: - praca z klasą w kole, - praca samodzielna w ławkach
Faza lekcji Czynności nauczyciela i ucznia Formy pracy Planowany czas
Powitanie klasy
Na powitanie wspólne zaśpiewanie piosenki z ruchem pt. „Guten Tag, Guten Tag sagen alle Kinder “. Rozgrzewka językowa- n-l zadaje pytania – uczniowie odpowiadają. Praca z całą klasą 3 min.
Wprowadzenie
Nauczyciel mówi, jak ważna jest umiejętność poinformowania o tym, co chciałbyś zjeść i pokazuje artykuły spożywcze, których nazwy będą wprowadzone na lekcji.
Praca z całą klasą
2 min.
Prezentacja ( Nauka)
N-ciel wprowadza nazwę jednego artykułu spożywczego np. pomidora ( głośno i wyraźnie wymawia jego niemiecką nazwę – dwukrotnie). Pokazuje trzymaną ilustrację lub okaz naturalny i przekazuje go uczniowi. Ćwiczenie ma charakter dialogu np.: - Ich esse eine Tomate. U – Was? - Eine Tomate. U- powtarza przy pomocy nauczyciela: Ich esse eine Tamate i podaje następnemu uczniowi. W podobny sposób wprowadzamy następne nazwy artykułów spożywczych.
Praca z całą klasą
7 min.
Przerwa środlekcyjna
Zabawa pt,” Obstsalat” Uczniowie przyjmują nazwy poznanych owoców i siadają na krzesełkach kółku. Nauczyciel wymienia nazwę owocu, uczeń wstaje.
Praca z klasą
2 min.
Semantyzacja ( nauka)
Nauczyciel rozkłada ilustracje artykułów na stole i pyta: Was esse ich? Uczniowie odpowiadają przy ewentualnej pomocy nauczyciela z jednoczesnym pokazywaniem artykułów. Ich esse……
Praca z klasą
7 min.
Faza ćwiczeń (nauka)
Odgadywanie: „ Co jest w pudełku?” Do kolorowego, niewielkiego pudełka nauczyciel wkłada jeden z artykułów spożywczych tak , aby uczniowie nie widzieli i prosi o odgadnięcie, co jest w pudełku. Uczniowie biorą pudełko do ręki i odgadują co to może Być, jakie odgłosy wydaje przedmiot znajdujący się w środku.
Praca z całą klasą
2 min.
Faza ćwiczeń ( praca własna)
Praca własna ucznia. Zadania z zeszytu ćwiczeń ( str.46 i 47) polegające na narysowaniu usłyszanych warzyw lub owoców ( rozumienie ze słuchu), odszukiwanie poznanych warzyw i owoców na obrazku, łączenie wyrazów z odpowiednimi obrazkami. Ćwiczenie z kasetą ( wykonujemy jako pierwsze), pomoc nauczyciela.
Praca indywidualna
6-9min.
Faza ćwiczeń ( nauka)
Pokazanie karty pracy z obrazkami warzyw i owoców. Przeczytanie przez nauczyciela zdań występujących pod obrazkami. Wspólne przeczytanie przez dzieci, grupowe czytanie zdań, indywidualne czytanie ( korekta wymowy przez nauczyciela). Praca zbiorowa, grupowa i indywidualna
4 min.
Faza ćwiczeń ( przerwa)
Lepienie z plasteliny poznanych artykułów spożywczych. Po zakończeniu pracy uczniowie wymieniają po niemiecku nazwy ulepionych artykułów. Praca indywidualna
6 min.
Zadanie domowe
Wyjaśnienie zadania domowego: ćwiczenie polegające na pokolorowaniu poznanych owoców na karcie pracy.
wyjaśnienie
2 min.
Czas wolny
Wspólne zaśpiewanie znanych piosenek: „ Eins, zwei, drei…”, „ Das esse ich gern”. Cała klasa W miarę wolnego czasu
Przygotowała: Izabela Orłowska
|